Kia geeft details over nieuwe Sorento vrij

De compleet nieuwe Kia Sorento werd op 28 augustus onthuld in Korea. De ontwerpers van deze derde generatie Sorento noemden de inspiratie voor hun nieuwe creatie 'Streetwolf'. Hoewel de stijlwijzigingen eerder evolutionair dan revolutionair zijn, geven ze de nieuwe Sorento dankzij subtiele aanpassingen toch een geheel nieuw karakter. Begin oktober zal de Sorento zijn Europese debuut beleven in Parijs.

Het front van de nieuwe Sorento is voorzien van langwerpige, om de hoeken doorlopende koplampen en prominentere mistlampen. De meer rechtop staande, grotere 'tigernose' grille is nog zo'n herkenbaar element, mede vanwege het opvallende driedimensionale diamantpatroon dat in 2013 debuteerde op het Kia Cross GT studiemodel.

En profil heeft het nieuwe model de bekende uitgestrekte motorkap en de kenmerkende brede D-stijl van de Sorento behouden, maar heeft hij een lagere daklijn, hogere flanken en een naar achteren toe aflopende vorm gekregen, waardoor de auto spannender en gespierder oogt.

De achterkant van de auto heeft een prominentere schouderpartij gekregen, evenals een meer hoekige uitsparing voor de kentekenplaat. Dat laatste werd mogelijk dankzij de introductie van nieuwe laser-lastechnieken in de productie (een primeur voor een model van Kia) waarmee lasnaden onzichtbaar worden. Dat betekent dat de Sorento het kan stellen zonder de traditionele (maskerende) sierstrip op de achterklep.

De slankere aanblik van de nieuwe Sorento wordt versterkt door zijn toegenomen lengte (+95 mm tot 4.780 mm), de afgenomen hoogte (-15 mm tot 1.685) en extra breedte (+5 mm tot 1.890).

Kia's Namyang designstudio in Korea tekende voor het exterieurdesign van de nieuwe Sorento, met behulp van belangrijke input door de designstudio's van Kia in Frankfurt (Duitsland) en Irvine (Californië, VS).

De styling van het interieur is gebaseerd op het 'modern en breed' designthema, met als gevolg een stabiele, horizontale indeling. Deze breedte wordt versterkt door het breder gevormde instrumentarium, de sierstrips en de in de portieren doorlopende vorm van het dashboard.

Eén van de meest opvallende zaken in het interieur is het bedieningspaneel, dat is geïnspireerd op het ontwerp van een Zwitsers horloge en gehuld is in een nieuwe, zilverkleurige afwerking. Het paneel biedt ondermeer plaats aan Kia's nieuwste HMI (Human-Machine Interface) technologie.

Ten opzichte van het uitgaande model hebben de grotere buitenafmetingen en wielbasis (+80 mm tot 2.780 mm) geresulteerd in extra ruimte in het interieur. Hoewel de daklijn 15 mm lager ligt, hebben nieuw ontworpen zittingen gezorgd voor extra hoofdruimte voor de inzittenden op alle drie zitrijen. Ook de beenruimte is in alle gevallen toegenomen. De bagageruimte is eveneens gegroeid dankzij een langere laadvloer (+87 mm), de inhoud steeg met 17,5 procent met de stoelen op de derde zitrij neergeklapt, van 515 tot 605 liter (VDA). De Sorento beschikt nu  tevens over een nieuw compartiment onder de vloer voor het opbergen van het rolscherm.

De nieuwe Sorento, in Nederland standaard geleverd als 7-zits uitvoering, is voorzien van een tweede zitrij die in een 40/20/40 verhouding neerklapbaar is voor extra flexibiliteit, met een hogere inklapbare middenarmsteun. De stoelen op de tweede zitrij zijn 'op afstand' dubbel te vouwen via twee hendels in de zijkant van de bagageruimte.

In de derde generatie Sorento debuteren diverse nieuwe, geavanceerde on-board technologieën. Daartoe behoren daartoe een "Around-View Monitor" met vier camera's die de bestuurder helpen bij het manoeuvreren in parkeerplekken en een "Smart Power Tailgate". Dit systeem opent de achterklep automatisch wanneer de sleutel zich in de nabijheid van de bagageruimte bevindt, zodat eigenaren hun boodschappentassen of zware spullen eenvoudig en rechtstreeks in de auto kunnen plaatsen.

De onafhankelijke ophanging behoudt de lay-out van de voorgaande Sorento (met MacPherson veerpoten vóór en Kia's multi-link systeem achter), maar met tal van modificaties. Achter heeft het subframe dat de ophanging draagt grotere bussen gekregen om het beter te isoleren van het compartiment. Grotere schokdempers zijn nu verticaal achter de aslijn geplaatst, om meer rust in de carrosserie te brengen.

Voorin ligt een compleet nieuw, elektronisch stuurbekrachtigingsysteem. Het is direct op de tandheugel gemonteerd in plaats van op de stuurkolom, zoals bij zijn voorganger. Die nieuwe constructie belooft meer stuurgevoel en snellere stuurreacties.

De structuur van de nieuwe Sorento is aanzienlijk sterker geworden, wat voor een belangrijk deel te danken is aan veelvuldig gebruik van ultrasterk staal (UHTS). De carrosserie van het nieuwe model bestaat voor 52,7 procent uit UHTS en versterkt niet alleen de kracht van de basisstructuur bij een aanrijding, maar draagt tevens bij aan de algehele torsiestijfheid. De sterkere staalsoort is gebruikt ter versterking van de wielkasten, de omlijsting van de achterklep en de delen rond de achterwielen.

Daarnaast vertrouwt de Sorento op meer dan twee keer zoveel ultrasterk, onder hitte geperst staal als het voorgaande model, een toename van 4,1 naar 10,1 procent, wat met name ten goede komt aan de sterkte van de A- en B-stijlen.

Kopers van de nieuwe Sorento kunnen kiezen uit een grote variatie aan actieve-veiligheidtechnologieën. Tot de beschikbare systemen behoren ASCC (Adaptive Smart Cruise Control), LDWS (Lane Departure Warning System), FCW (Front Collision Warning), BSD (Blind-Spot Detection), LCA (Lane Change Assist), RCTA (Rear Cross-Traffic Alert) en SLIF (Speed Limit Information Function). Die laatste geeft de snelheidslimiet weer in het instrumentarium vóór de bestuurder dankzij camera's die verkeersborden met snelheidsaanduidingen herkennen.

Publicatiedatum: 2014-08-29