Kia lanceert cee'd GT Line

Kia Motors Europe haalt tijdens de Motorshow van Genève het doek van de nieuwe Kia cee'd 'GT Line. Behalve een reeks uiterlijke verbeteringen schittert de nieuwe cee'd GT Line in Europa met de komst van Kia's 1.0-liter T-GDI (met turbo en directe benzine-injectie) en een nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling.

De nieuwe GT Line biedt zijn kopers de sportieve aanblik van de sporieve Kia cee'd GT en de veelzijdigheid van de cee'd-modelfamilie. De GT Line specificatie is leverbaar op alle cee'd carrosserie varianten: vijfdeurs cee'd, driedeurs pro_cee'd en cee'd Sportswagon.

Het exterieur van de GT Line is een doorontwikkeling van het design van de cee'd GT, met ice-cube LED dagverlichting en diepere bumpers. Aan de achterzijde hebben zowel de cee'd hatchback als de pro_cee'd de bredere GT bumper en dubbele uitlaat, terwijl de Sportswagon is uitgerust met dubbele uitlaat en een subtiele diffuser. Alle GT Line-modellen hebben standaard de opvallende dorpellijsten van het GT model, LED verlichting aan de achterzijde en een stijlvol nieuw design van de 17-inch lichtmetalen velgen.

Het interieur straalt meer kwaliteit en sportiviteit uit met in de hele passagiersruimte dezelfde pianozwarte en lederen stuurbekleding en aluminium pedalen als in de high-performance GT modellen. Verder is het dashboard uitgerust met een nieuwe aluminium start-stop knop, een middenconsole die door de GT geïnspireerd is, verlichte USB- en aux-in poorten en een nieuwe chromen rand om de ventilatieopeningen en knoppen voor de zijruitbediening.

Voor de lancering van de cee'd GT Line introduceert Kia zijn compleet nieuwe 1.0 liter T-GDI krachtbron, een compacte driecilinder, die ontworpen is om zuiniger te werken met minder emissies. Dit is de eerste van Kia's aankomende reeks van afgeslankte motoren die zijn debuut maakt in Europa. De 1.0 liter T-GDI motor produceert 120 pk en heeft een koppel van 172 Nm.

De 1.6-liter CRDi dieselmotor die wordt toegepast in de nieuwe cee'd GT Line variant heeft een opwaardering gekregen, met een vermogenstoename van 128 tot 133 pk en een koppel dat groeide van 265 naar 285 Nm.

De nieuwe cee'd GT Line heeft nóg een nieuw technologisch debuut voor Kia, met de komst van de volledig nieuwe zeventraps transmissie met dubbele koppeling (DCT). Hij is leverbaar in de GT Line modellen in combinatie met de 133 pk 1.6-liter CRDi diesel. De DCT kan een motorkoppel tot 300 Nm aan, meer dan de zesversnellings-automaat met koppelomvormer die hij in de cee'd GT Line vervangt.Na de cee'd GT Line komt de nieuwe zeventraps DCT ook beschikbaar in andere Kia-modellen.

De Kia cee'd GT Line staat vanaf het vierde kwartaal van 2015 bij de dealers in heel Europa en wordt gebouwd in de fabriek in Žilina in Slowakije. Met 75.960 verkochte exemplaren in 2014 is de cee'd nog steeds een van de bestverkochte modellen in Europa.

Publicatiedatum: 2015-02-20