Kia breidt uit naar Mexico

Id: 2026
Kia heeft vandaag op officiële wijze het merk Kia in Mexico Stad gelanceerd. Zo'n 250 hoogwaardigheidsbekleders en vertegenwoordigers vanuit de industrie en media waren bij de aftrap aanwezig. Kia luidt hiermee een nieuw tijdperk van wereldwijde uitbreiding in.

Kia gaat op 1 juli 2015 in Mexico van start met 21 dealerbedrijven in tien grote steden. Tot januari 2016 worden nog eens 26 Kia-dealers benoemd, terwijl het totale netwerk een jaar later 65 dealers zal tellen. In eerste instantie biedt Kia consumenten in het land de keuze uit drie modellen: de Forte (ook wel bekend als Cerato of K3 sedan), de Sportage en de Sorento. In november 2015 wordt ook de compleet nieuwe Optima aan het modelprogramma toegevoegd. Net als op andere continenten kunnen klanten ook in Mexico vertrouwen op de 7 jaar garantie op alle Kia-modellen.

Daarnaast bouwt Kia aan haar eerste productiefaciliteit in Mexico, in Pesqueria, Nuevo León (nabij Monterrey), die nu voor ongeveer de helft is voltooid. In oktober vorig jaar startte de bouw van de fabriek, waarin Kia 1 miljard US dollar investeert. Naar verwachting is de bouw medio 2016 gereed en wordt er gestart met de eerste productie. Op jaarbasis zal de nieuwe fabriek 300.000 Kia-modellen gaan produceren, waarbij de Forte sedan het spits afbijt.

Ook andere nog te bevestigen compacte Kia-modellen zullen op termijn van de productielijnen rollen. Een deel van de productie is bestemd voor consumenten in Mexico, terwijl het overige deel wordt geëxporteerd naar ondermeer de Verenigde Staten en de markten in Latijns Amerika. De voor de Nederlandse markt bestemde modellen blijven vooralsnog uit de fabrieken in Zuid-Korea en Slowakije komen.

Wanneer de fabriek op volle capaciteit draait, neemt de wereldwijde jaarproductie van Kia toe tot 3,37 miljoen auto's. De nieuwe Kia-fabriek in Mexico gaat direct werk bieden aan zo'n 3.000 werknemers en tot 2017 ontstaan er nog eens 7.000 banen bij toeleveranciers.

Publicatiedatum: 2015-06-12