AUTOBEDRIJF HOOIJER B.V.

Kia Niro debuteert in Geneve

Id: 2519
Op de Autosalon van Genève beleeft Kia Niro Hybrid crossover zijn Europese debuut. Met zijn hybride-aandrijving op basis van een nieuw eco-car platform neemt de Niro een unieke positie in binnen de klassen voor hybride-elektrische auto's. Daarbij oogt deze crossover heel anders dan andere hybride auto's.

De vormgeving van de Niro is afwijkend van dat van huidige hybridemodellen op de markt en oogt stoer en krachtig. Brede en lage afmetingen kenmerken de Niro, net als de lange daklijn en korte overhangen. Vóór onderscheidt de Niro zich door de bekende 'tiger nose' grille, geflankeerd door agressieve koplampunits. Desondanks noteert de Kia Niro een relatief gunstige luchtweerstandswaarde van 0,29.

De ruimte is te danken aan de lange wielbasis van 2,7 meter en de hoogte en breedte van het koetswerk, met volop been-, schouder- en hoofdruimte als gevolg. Dankzij zijn crossover proporties biedt de Niro een verhoogde zitpositie, vergelijkbaar met die van de Kia Soul, die een optimaal (over)zicht garandeert en het in- en uitstappen vereenvoudigt. De plaatsing van het batterijpakket onder de achterstoelen biedt extra ruimte in het interieur en in de bagageruimte en zorgt achterin voor een vlakke laadvloer.

De benzine-elektrische hybride aandrijflijn is speciaal voor de Niro ontwikkeld. De benzinemotor binnen die unit is een nieuwe versie van de 1.6-liter GDI viercilinder met 105 pk, die specifiek voor hybridetoepassingen is ontworpen. Hij is gekoppeld aan een 44 pk sterke elektromotor die binnenin het transmissiehuis is gemonteerd (type TMED). De gezamenlijke aandrijflijn is goed voor een vermogen van 141 pk en een koppel van 264 Nm. Die krachten worden via een nieuw ontwikkelde, tweede-generatie 6-traps DCT-transmissie met dubbele koppeling overgebracht. Onder de achterbank bevindt zich tot slot een compact en lichtgewicht 1,56 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket.

Dankzij de combinatie van bewezen GDI-technologie, de lichtgewicht TMED elektromotor en de DCT-transmissie belooft de Niro een gecombineerd brandstofverbruik van 1 op 18. De Niro zal ook leverbaar zijn met een verhoogd trekgewicht, daarmee mag de Niro maximaal 1.300 kg trekken.

Net als de overige Kia-modellen wordt de Niro leverbaar met uitgebreide rijassistentiesystemen en comforttechnologieën. Bekende opties worden bijvoorbeeld dodehoekdetectie met kruisend verkeersdetectie achter, actieve rijbaanassistentie, adaptieve cruise control en intelligente remassistentie (AEB).

De Kia Niro is het eerste model waarin Kia het nieuwe Eco-DAS (Driver Assistance System) toepast, die zuinig rijden verder bevordert. Dit systeem beschikt onder andere over een Coasting Guide en Predictive Energy Control. De eerste adviseert de bestuurder wanneer hij het gas moet loslaten en moet afremmen voor een zo zuinig mogelijk verbruik. Predictive Energy Control maakt gebruik van het navigatiesysteem en de cruise control, om actief het energieverbruik te beïnvloeden op basis van topografische veranderingen op de route vóór de auto. Zo bepaalt het systeem wanneer de batterij op het beste moment bijgeladen kan worden en op welk moment de opgeslagen energie het meest efficiënt benut kan worden. Uniek aan het systeem is dat het ook rekening houdt met hoogteverschillen.

Andere opvallende technologieën zijn de Smart Air Intake, dat de luchtweerstand beperkt door de toevoer van buitenlucht voor het HVAC-systeem zorgvuldig te reguleren, en het Auto ontwasemingssysteem dat condensvorming op de ramen voorkomt.

Category: Personenautos
Merk: Kia

Publicatiedatum: 2016-02-17
 
Disclaimer
© 2024, Autobedrijf Hooijer BV, Alle rechten voorbehouden   |   website: Megelink / Partners / BV