Kia maakt prijs Optima hybrid bekend

De nieuwe Kia Optima Plug-in Hybride (PHEV) krijgt een vanafprijs van 37.995 euro. Het is de eerste PHEV van Kia, die dankzij verbeteringen aan het hybridesysteem en een sterkere elektromotor meer rijdynamiek biedt en tot 54 kilometer volledig elektrisch kan rijden. De Optima PHEV staat vanaf september bij de Kia-dealer in de showroom.

Bij de ontwikkeling van de Optima PHEV lag de focus op zowel efficiency als rijplezier. De plug-in hybride is voorzien van een 2.0-liter viercilinder GDI-motor met directe benzine-inspuiting, gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Het maximumvermogen van de 2.0 GDI-motor bedraagt 115 kW/156 pk bij 6.000 t.p.m. Kia koppelt de viercilinder aan een 50 kW/68 pk sterke elektromotor met 42 procent meer vermogen dan de elektromotor in de voorgaande hybride Optima (HEV). Dankzij de krachtige hoogvoltage elektrische oliepomp, die de mechanische pomp en de elektrische pomp met laag voltage van de Kia Optima HEV vervangt, is de efficiency met 20 procent toegenomen.

Het nieuwe 9,8 kWh lithium-ion-polymeer batterijpakket onder de achterbank bevat ongeveer 60 procent meer energie dan de batterij-unit vanuit de Optima HEV. In de full EV-modus bedraagt de actieradius tot 54 kilometer (totale actieradius: ongeveer 965 kilometer). De gecombineerde CO2-uitstoot komt uit op 37 g/km. Volledig opladen duurt 2,5 uur via een laadpaal (publiek laden) en 5 uur via thuisladen (220V stopcontact). Het accupakket wordt tevens gevoed door het verbeterde regeneratieve remsysteem, dat 10 procent meer energie terugwint dan voorheen.

De instapversie Business DynamicLine is leverbaar voor een prijs vanaf € 37.995,- en heeft standaard onder meer:

• 8 inch navigatiesysteem met achteruitrijcamera én TomTom Live
  • Harman Kardon Premium Sound System
  • 4,3" TFT-Supervision display
  • Parkeersensoren vóór en achter
  • Dual zone climate control
  • Cruise control met snelheidsbegrenzer
  • Bluetooth-connectiviteit
  • Regensensor
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Sfeerverlichting
  • Smart key en start-/stopknop
  • Elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie
  • Elektrische handrem
  • Drive Mode Select
  • Bekleding in combinatie stof/kunstleder
  • Verwarmbare voorstoelen en verwarmbaar stuurwiel
  • LED-dagrijverlichting en dynamische LED-koplampen en LED-achterlichten
  • Lichtmetalen 17" velgen
  • Aluminium accenten op dorpels
  • Laadkabel voor publiek laden en laadkabel voor 220-voltladen
  • Electronic Stability Control, Vehicle Stability Management, Tire Pressure Monitoring System, Hill-Start Assist Control en zeven airbags (knie, vóór-, zij- en gordijnairbags)
De Optima PHEV Business ExecutiveLine, met een vanafprijs van € 42.995,-, voegt hier de volgende extra's aan toe:

• Volledig lederen bekleding
  • Panoramisch schuif-/kanteldak
  • Draadloos-oplaadstation voor smartphone
  • DAB+-ondersteuning
  • Verwarmbare achterbank
  • Elektrisch verstelbare en geventileerde voorstoelen
  • Water- en vuilafstotend ('hydrophobisch') glas
  • Zonwering achterportieren
  • Adaptieve cruise control
  • Grootlichtassistent
  • Around View Monitor (270 graden)
  • Smart Park Assist
  • Actieve rijstrookassistentie, snelheidsbordenherkenning, autonoom remsysteem, dodehoekdetectie en kruisend-verkeersdetectie achter
De nieuwe Optima PHEV onderscheidt zich van de overige Optima-uitvoeringen door het specifieke instrumentarium en opvallende designelementen, zoals de speciaal voor dit model ontworpen en aerodynamisch vormgegeven lichtmetalen velgen. De actieve grille, die afhankelijk van de koelingsbehoefte opent of sluit, zorgt voor optimale aerodynamica. De Optima PHEV heeft de laagste cW-waarde in het segment: 0,25. Het model is bovendien uitgerust met een achterbumper met diffuser voor een optimale luchtgeleiding. Moderne LED-verlichting, chromen sierstrips op de sideskirts en 'Eco Plug-In' emblemen vormen andere herkenningspunten.

De Optima PHEV beschikt over tal van voorzieningen die voor meer veiligheid en comfort zorgen. Zo kan de remassistentie (AEB) aanrijdingen helpen voorkomen of de gevolgen ervan beperken. Eveneens aan boord zijn rijassistentiesystemen zoals dodehoekdetectie, adaptieve cruise control en actieve rijbaanassistentie.

Publicatiedatum: 2016-08-29