Kia presenteert visie op mobiliteit van de toekomst tijdens CES

Kia presenteert op de Consumer Electronics Show (CES) 2018 in Las Vegas de visie op de toekomst van mobiliteit. Onder de noemer 'Boundless for all' (Grenzeloos voor iedereen) presenteert Kia een toekomst waarin de mogelijkheden voor mobiliteit en vervoer onbeperkt zijn. Om mobiliteitsdiensten nog beter te maken, demonstreert Kia ook een reeks nieuwe technologieën als onderdeel van haar nieuwe 'ACE'-strategie om auto's Autonomous, Connected en Eco/Electric te maken.

De 'ACE'-strategie van Kia is gebaseerd op drie elementen die samen voor de toekomstvisie van persoonlijke mobiliteit zorgen:

• Autonomous: Kia wil Level 4 autonoom rijdende auto's op de markt brengen en in 2021 met tests in 'Smart Cities' beginnen.
  • Connected: In 2025 past Kia connected autotechnologie toe in elk segment van het modellengamma.
  • Eco/Electric: Kia introduceert tot 2025 zestien voertuigen met elektrische aandrijving in de vorm van nieuwe hybrides, plug-in hybrides en volledig elektrische auto's inclusief een gloednieuwe brandstofcelauto (FCEV) in 2020.
De presentaties van Kia tijdens CES 2018, die bestaande- en toekomstige technologie combineren, geven een voorproefje van een toekomst van 'Beyond Autonomous Driving'. Bezoekers kunnen alle nieuwe autonome rijtechnologieën zelf ervaren via een VR-simulator (Virtual Reality) en via een V2X-diorama zien hoe auto's zich kunnen verbinden met andere voertuigen in een stedelijke omgeving. Kia wil in 2019 een grootschalige testvloot aan autonome voertuigen op de openbare weg in gebruik nemen als opmaat voor commerciële productie van deze technologie. Het hoopt Level 4 autonoom rijden in slimme steden mogelijk te maken in 2021 met een nieuw Smart City-pilotproject.

Kia blijft zijn gamma milieuvriendelijke voertuigen de komende jaren verder uitbreiden en biedt in 2025 in totaal zestien voertuigen aan met elektrische aandrijving, waaronder een brandstofcelauto (FCEV) in 2020. Als onderdeel van deze strategie presenteert Kia de Niro EV Concept tijdens de CES 2018. Het studiemodel combineert het stijlvolle design van een moderne compacte cross-over met de hoge efficiency van een geavanceerde volledig batterij-elektrische aandrijflijn. De Kia Niro EV Concept vertegenwoordigt de volgende stap in de voortdurende reis van het merk naar elektrificatie.

De Kia Niro EV Concept is een volledig elektrische compacte cross-over, die is ontworpen door de designstudio in Korea. Zijn aerodynamische design laat de wind eenvoudig over, langs en onder de auto door glijden. De traditionele grille - niet langer noodzakelijk voor het koelen van de motor - is vervangen door een interactieve display, gecombineerd met ultra-smalle verlichting. Het profiel van het studiemodel is geïnspireerd op de huidige Kia Niro. De achterzijde van de Niro EV Concept oogt clean en heeft scherpe randen, zodat de luchtstroom eenvoudiger de achterkant van de auto loslaat.

Met een fluisterstille elektrische aandrijflijn én de verwachting dat een dergelijke auto over het algemeen in een stedelijke omgeving zal rijden, is de Niro EV Concept uitgerust met nieuwe technologie om de veiligheid van voetgangers verder te verbeteren. Zo is de Niro EV Concept voorzien van het nieuwe Active Pedestrian Warning System (APWS) dat vier frontcamera's, objectherkenningstechnologie en frontspeakers omvat. Wanneer het systeem een overstekende voetganger of fietser vóór de auto detecteert, klinkt er een waarschuwgingssignaal uit de speakers, dat rechtstreeks is gericht aan die ene persoon om hem of haar op de aanwezigheid van de auto te attenderen. APWS is gekoppeld aan het nieuwe interactieve lichtsysteem van de Niro EV Concept. Dit systeem biedt omstanders een uiterst intuïtieve visuele communicatie met het voertuig.

Het interieur van de Kia Niro EV Concept kenmerkt zich door een pure, minimalistische en digitale vormgeving, waardoor een betere interactie is met de nieuwe technologie en voorzieningen. Het dashboard heeft een horizontale lay-out met grote oppervlakken, dat de bestuurder en de passagiers een veilig omsloten gevoel geeft. Het effect is een gevoel van ruimte en rust in het interieur, dat versterkt wordt door de zachte tinten zilvergrijs en brons op alle oppervlakken. De Niro EV Concept wordt aangedreven door een nieuwe generatie batterij-elektrische aandrijflijn die Kia in de nabije toekomst introduceert. De aandrijflijn bestaat uit een 64 kWh lithium-polymeer-batterij, gekoppeld aan een krachtige 150 kW sterke elektromotor. Hiermee is het verwachte bereik in de praktijk van één acculading ruim 380 kilometer, zonder enige vorm van uitstoot.

Ook toont Kia op CES 2018 haar nieuwste HMI-technologieën, autonome rijvoorzieningen en 's werelds eerste in-car 5G-verbinding. Stuk voor stuk voorproefjes van innovaties die Kia in toekomstige modellen kan toepassen. Kia demonstreert deze innovaties in interactieve 'cockpits' en presenteert daarmee de visie 'Beyond Autonomous Driving' met technologie waarvan passagiers in de toekomst van autonome voertuigen kunnen gebruikmaken.

De eerste cockpit laat bezoekers de innovatieve HMI van de Niro EV Concept ervaren. De nieuwe HMI biedt betere interactie tussen inzittenden en het voertuig. De bediening van het infotainmentsysteem en de verwarming, ventilatie en airconditioning gebeurt via aanraking en gebaren, waarbij het stuurwiel als afstandsbediening fungeert. De bestuurder kan 'swipen' langs een met geperforeerd leder afgewerkt paneel op het tweespaaksstuurwiel. Met verschillende gebaren kan de bestuurder een favoriet muzieknummer selecteren en het volume en de ventilatie regelen. Het digitale dashboard toont extra informatie aan de bestuurder, onder meer over het voertuig, de aandrijflijn en de reis.

Onderdeel van de meer digitale interactie tussen auto en bestuurder is dat de nieuwe HMI 'inloggen' op het voertuig mogelijk maakt door gezichts- en stemherkenning. De gezichts- en stemherkenningstechnologie, ontwikkeld in samenwerking met Amazon Web Services (AWS), verwelkomt de bestuurder en stelt zijn voorkeursinstellingen in. Het nieuwe systeem is uiterst accuraat en schakelt veel functies van de auto uit als de bestuurder het identificatieproces niet doorstaat. De HMI-cockpit op CES 2018 laat gebruikers deze nieuwe opwindende in-car technologieën ervaren.

Een tweede cockpit demonstreert 's werelds eerste in-car 5G-verbinding - met realtime verbinding tussen twee posities, in dit geval Las Vegas en Seoul in Korea. De 5G-verbinding maakt het mogelijk om content snel en betrouwbaar naar het infotainmentsysteem van de auto te streamen. De tweede cockpit presenteert ook het Separate Sound Control System van de Niro EV Concept, waarmee zowel de vóór- als de achter passagiers de geluidsscheidingstechnologie van Kia kunnen ervaren. Deze technologie maakt het mogelijk dat passagiers vóór- en achterin tegelijkertijd naar hun eigen muziek luisteren, zonder dat de anderen daar last van hebben. Het systeem maakt gebruik van acht in de hoofdsteun geïnstalleerde speakers die het geluid over de voor en achterste zitrij verspreiden. Noise-cancellation-technologie voorkomt dat geluid van de ene zitrij de andere geluidszone binnendringt. Door twee geluidszones in de auto te creëren, maakt Kia het mogelijk dat inzittenden genieten van hun eigen muziek of podcasts. Kia gelooft dat deze technologie het comfort in toekomstige modellen kan verhogen.

Na de succesvolle lancering in Korea rolt Kia in 2018 haar autodeeldienst 'WiBLE' uit in Europa. WiBLE is een afkorting voor 'Widely Accessible' en wordt eind 2018 geïntroduceerd in een aantal Europese markten en steden. Kia breidt de dienst in de komende jaren verder uit naar markten over de hele wereld.

WiBLE wordt aangeboden in stadscentra en biedt voertuigen aan klanten, die niet over een eigen auto beschikken. Gebruikers van WiBLE in Korea hebben toegang tot een uitgebreide range van Kia-modellen om het laatste deel van hun reis mee af te leggen - onder meer de Soul EV en de Niro Hybrid. Alle WiBLE-auto's zijn voorzien van actieve veiligheidssystemen om klanten hun reis veiliger te laten voltooien in een auto die ze waarschijnlijk niet (volledig) kennen. Dit format wordt naar verwachting ook in nieuwe WiBLE-markten uitgerold.

WiBLE is toegankelijk via de bijbehorende smartphone app. Gebruikers betalen alleen als ze een WiBLE-auto gebruiken. De hoogte van de ritprijs is afhankelijk van de tijd die in de auto wordt doorgebracht. WiBLE in Europa geeft gebruikers de mogelijkheid om ergens naartoe te rijden zonder de verplichting om de auto weer in te leveren bij het vertrekpunt: maximaal gebruiksgemak en value for money. Kia maakt de eerste Europese WiBLE-locaties later dit jaar bekend.

Publicatiedatum: 2018-01-09