Kia onthult nieuwe Ceed 2018

Kia presenteert de compleet nieuwe Ceed, voorheen cee'd. De derde generatie is ontworpen en ontwikkeld in Europa en wordt ook in Europa gebouwd. De Kia Ceed beleeft zijn werelddebuut op de Autosalon van Genève (8 t/m 18 maart 2018), samen met een tweede lid van de familie. De nieuwe Kia Ceed claimt innovatieve technologie, een sportieve vormgeving geïnspireerd op de Stinger én een meer dynamische rijervaring.

De nieuwe Kia Ceed (Community of Europe, met Europees Design) is ontworpen in het Europese designcentrum van Kia in Frankfurt, onder leiding van Gregory Guillaume, European Head of Design, en Peter Schreyer, President of Design en Chief Design Officer. De nieuwe Ceed deelt de sportieve en emotionele designkenmerken van de Stinger, waardoor hij zelfverzekerd en sportief oogt.

De nieuwe Ceed is lager en breder geworden en heeft een langere overhang achter. Dit resulteert in een sportievere vormgeving. Rechte lijnen vervangen de afgeronde randen van het huidige model. De voorzijde oogt daardoor agressiever. De bredere 'tiger-nose' grille, de lagere luchtinlaat en de rechte vormen geven de Ceed zijn gezicht. Het nieuwe model heeft standaard 'ice cube' achtige LED-dagrijverlichtingunits, als knipoog naar de GT- en GT-Line-versies van de huidige generatie. En profil maken scherpe, rechte lijnen de motorkap van de auto optisch langer, waardoor de auto ook een statige indruk maakt. De schouderlijn is extra krachtig en loopt nu meer horizontaal. Kia geeft de nieuwe Ceed een brede C-stijl. Die is inmiddels een belangrijk designkenmerk van nieuwe Kia-modellen geworden. Daarmee krijgt de bovenste raamlijn een slanke vorm, vergelijkbaar met een halve maan. Aan de achterzijde maken LED-dagrijverlichting de nieuwe Ceed beter zichtbaar en bovenal direct herkenbaar. Een subtiele achterspoiler en de strakke horizontale lijnen geven de Ceed een krachtig voorkomen.

Het dashboard bestaat uit twee delen. In het bovenste deel positioneert Kia het 'zwevende' touchscreen voor de bediening van het infotainmentsysteem. In het onderste deel bundelt Kia de knoppen voor de bediening van de verwarming, de radio en de ventilatie. Het dashboard is subtiel naar de bestuurder gericht voor beter gebruiksgemak. Het interieur is grotendeels afgewerkt met hoogwaardige soft-touch materialen. Accenten hebben een metallic of satijnchromen finish. Er kan gekozen worden uit diverse stoffen, kunstleder en echt lederen bekleding. Kia werkt het stuurwiel en de schakelpook optioneel af met leder.

Kia bouwt de nieuwe Ceed op het nieuwe K2-platform. De vijfdeurs hatchback is 20 mm breder (1.800 mm) en 23 mm lager dan het huidige model (1.447 mm). De wielbasis blijft met 2.650 mm gelijk. De overhang aan de voorzijde is verkort met 20 mm naar 880 mm en de overhang achter is verlengd met 20 mm naar 780 mm. Het nieuwe platform resulteert in meer gebruiksgemak. Zo meet de bagageruimte nu 395 liter (was 380 liter).

Het motorenprogramma bestaat uit twee benzinemotoren en twee dieselmotoren. Het benzinegamma bestaat uit de populaire 1.0 T-GDi driecilinder turbobenzinemotor met 88 kW (120 pk) en een gloednieuwe 1.4 T-GDi die de 1.6 GDi vervangt. De nieuwe 'Kappa' 1.4 T-GDi levert 103 kW (140 pk).

Het dieselgamma bestaat uit een gloednieuwe 'U3' dieselmotor, voorzien van common-rail directe brandstofinspuiting en Selective Catalytic Reduction (SCR) voor het actief verlagen van de emissies. De nieuwe dieselmotor produceert minder koolstofdioxide, minder fijnstof en minder NOx ten opzichte van eerdere dieselmotoren van Kia. De 1.6 CRDi is leverbaar in versies met 85 kW (115 pk) en 100 kW (136 pk) vermogen en beide versies leveren 280 Nm trekkracht.

Kia koppelt elke krachtbron aan een handgeschakelde zestrapstransmissie. De nieuwe 1.4 T-GDi en 1.6 CRDi motoren zijn optioneel ook leverbaar met de door Kia ontwikkelde zeventrapsautomaat met dubbele koppeling.

Kia levert het 'zwevende' infotainmentsysteem met een 5,0- of 7,0-inch touchscreen of met een 8,0-inch touchscreen navigatiesysteem. Er is keuze uit een JBL Premium-geluidsinstallatie met Clari-Fi-technologi. Standaard heeft elke Ceed Bluetooth smartphone-integratie, automatische verlichting en keyless entry.

Met een Drive Mode Select-systeem kan de bestuurder zijn rijervaring personaliseren. Er is keuze uit de modi 'Normal' en 'Sport'. Elke modus heeft invloed op het stuurgedrag en de motorkarakteristiek van de auto. In 'Normal' realiseert het systeem een zo laag mogelijk brandstofverbruik en geniet de bestuurder van een ontspannen stuurgedrag. In 'Sport' heeft de Ceed een fellere gasrespons en zwaardere, directere besturing voor een sportievere rijervaring.

Kia levert optioneel een verwarmde voorruit, waarin nauwelijks zichtbare draden het glas verwarmen. Met een druk op de knop verdwijnt ijs op de voorruit als sneeuw voor de zon. Een draadloze inductielader voor smartphones, verwarmbare en geventileerde voorstoelen en een verwarmbare achterbank zijn optioneel.

Standaard heeft de nieuwe Kia Ceed nieuw ontworpen 'ice-cube'-achtige LED-dagrijverlichting, voorheen alleen te vinden op de GT en GT-Line-versies. De opvallende LED-dagrijverlichting is nu geïntegreerd in de koplamp. Kia levert optioneel koplampen met Full LED-technologie.

Als aanvulling op de standaard zeven airbags heeft de nieuwe Ceed geavanceerde rijhulpsystemen met actieve veiligheidssystemen die de bescherming van inzittenden verder verbeteren. Standaard is elke Ceed voorzien van systemen als High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en Forward Collision Warning met Forward Collision-Avoidance Assist.

De nieuwe Ceed is als eerste Kia in Europa verkrijgbaar met Lane Following Assist: een Level 2 autonoom rijhulpsysteem. Lane Following Assist detecteert wegmarkeringen om de Ceed in zijn rijstrook te houden en regelt het accelereren, remmen en sturen op basis van het tempo van voorliggers. Het systeem, actief tussen 0 en 130 km/uur, maakt gebruik van externe sensoren om een veilige afstand te bewaren tot zijn voorliggers.

Verdere optionele rijhulpsystemen waarmee de nieuwe Ceed kan worden uitgerust zijn Smart Cruise Control met Stop & Go, Blind Spot Collision Warning, Rear Cross-Traffic Collision Warning, en voetgangersherkenning met haptische stuurwielwaarschuwingen voor het Forward Collision-Avoidance Assist-systeem.

De productie van de nieuwe Kia Ceed vijfdeurs hatchback vindt plaats in de productiefaciliteit in Žilina (Slowakije). De Europese verkoop start naar verwachting eind Q3 2018. Zoals elke andere Kia heeft ook de nieuwe Ceed 7 jaar of 150.000 kilometer garantie, uniek in het segment. De prijzen maakt Kia later bekend.

Publicatiedatum: 2018-02-15