Kia Optima aangepast voor modeljaar 2018

De Kia Optima sedan en Sportswagon ondergaan een facelift voor modeljaar 2018. Tevens zijn er nieuwe motoren in de vorm van de 1.6 CRDi dieselmotor en 1.6 T-GDi benzinemotor, terwijl de nieuwste technologie voor veiligheid en connectiviteit zijn toegevoegd. De vernieuwde Kia Optima wordt eind derde kwartaal van dit jaar verwacht.

De Kia Optima wordt leverbaar met de nieuwe 1.6 CRDi dieselmotor. Deze krachtbron vervangt de 1.7 CRDi en voldoet aan de strengere Euro 6d TEMP-emissienorm. Om dit te bereiken, is de dieselmotor voorzien van uitlaatgasbehandelingssystemen, Selective Catalytic Reduction (SCR), voor een substantieel lagere uitstoot van CO2, roetdeeltjes en NOx. De nieuwe motor is 100 kW (136 pk) sterk en levert een maximumkoppel van 320 Nm tussen 2.000-2.250 tpm.

De andere nieuwe krachtbron is de 132 kW (180 pk) sterke 1.6 T-GDi benzinemotor. Het gaat hier om een lichtgewicht turbomotor die qua prestaties onder de huidige Optima GT met 180 kW (245 pk) sterke 2.0 T-GDi valt. De 1.6 T-GDi is gekoppeld aan een zeventraps automaat met dubbele koppeling, die via schakelflippers achter het stuurwiel ook handmatig te bedienen is.

Tevens is het rijkarakter van de Kia Optima met behulp van de nieuwe Drive Mode Select functie in te stellen naar gelang de smaak van de bestuurder. Gasrespons en stuurreactie variëren voor een rustiger, economisch rijgedrag of juist een spannender en sportiever karakter. In de Smart-modus schakelt het systeem automatisch tussen Eco, Comfort en Sport, afhankelijk van de rijstijl en de wegcondities.

De designers van Kia hebben het uiterlijk van de Optima op een aantal punten gewijzigd. Zowel de voorbumper als de koplampen en LED-achterlichten zijn opnieuw ontworpen en bij de sedan geldt dat ook voor de achterbumper. Met een nieuwe, verchroomde afwerking ligt de 'tiger-nose' grille krachtiger op het netvlies. Ook lanceert Kia de nieuwe exterieurkleur 'Runway Red' en een serie lichtmetalen wielen van 16-,17-, en 18-inch.

Het nieuwe stuurwiel en de matchromen afwerking van de middenconsole geven het interieur een hoogwaardigere uitstraling. Ook is 'ambient lighting' toegepast rond het dashboard en bij de portieren, met keuze uit zes kleuren of een kleur die is gekoppeld aan de rijmodus. Zo is in de Eco-modus bijvoorbeeld een zachtgroene kleur te zien, terwijl de achtergrondverlichting in de rijstand 'Sport' rood kleurt.

Behalve de reguliere uitvoeringen zijn ook de sportieve Kia Optima GT en GT-Line op details bijgeschaafd. De uitstraling wordt versterkt door de zwart getinte spiegelkappen, dorpelranden en de luchtinlaat van de grille, evenals de nieuw ontworpen LED-mistlampen en 18-inch lichtmetalen wielen. De GT-Line is te herkennen aan de dubbele uitlaatuiteinden. Bij de Optima GT zijn deze uitlaten verchroomd.

In het interieur van de GT en GT-Line zijn dezelfde visuele vernieuwingen te vinden als bij de andere versies. Wel specifiek voor deze uitvoeringen zijn de two-tone lederen bekleding in zwart-rood en zwartlederen stoelen met rood stikwerk. Bij de GT is het GT-logo geborduurd in de voorstoelen, in grijs of zwart naar gelang de kleur van de bekleding.

De Kia Optima wordt veiliger dankzij de nieuwste Advanced Driver Assistance Systems (ADAS). Het gaat hier om meerdere geavanceerde technieken die optimaal samenwerken om een aanrijdingen te voorkomen of de gevolgen daarvan te verminderen.

Nieuw in dit verband is vermoeidheidsherkenning (DAW), dat aan de hand van het rijgedrag kan signaleren of de bestuurder vermoeid raakt of dat zijn aandacht verslapt. In dat geval klinkt een waarschuwingssignaal en verschijnt er een melding met het advies om pauze te nemen. Dit systeem draagt in belangrijke mate bij aan de verhoging van de veiligheid, aangezien vermoeidheid van de bestuurder de oorzaak is bij een kwart van alle fatale ongelukken in Europa

Verder is de vernieuwde Kia Optima leverbaar met de autonome noodremassistentie met voetgangersherkenning, actieve rijbaanassistentie (LKAS), grootlichtassistentie (HBA) en full LED-koplampen met dynamische bochtenverlichting. Mede dankzij deze innovatieve systemen behoort de Optima tot de veiligste auto's in zijn klasse.

Nieuw voor de Kia Optima is een infotainmentsysteem met een 7- of 8-inch touchscreen, navigatie met TomTom Live Services. Het systeem biedt Apple CarPlay en Android Auto voor een moeiteloze koppeling en integrale bediening van smartphones. Android Auto is ontworpen voor Android-telefoons met een 5.0 (Lollipop) besturingssysteem of hoger; Apple CarPlay is toegankelijk vanaf de iPhone 5. Onderin de middenconsole zit een voorziening om smartphones draadloos op te laden.

Op het beeldscherm worden ook de beelden van het Around View Monitor (AVM) camerasysteem getoond als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. Dit nieuwe systeem met extra scherp high-res beeld maakt gebruik van camera's aan de voorzijde, achterkant en zijkanten om een 360 graden beeld van de omgeving rond de auto te tonen.

De vernieuwde Kia Optima wordt eind derde kwartaal van 2018 in Nederland verwacht. Zoals elke Kia wordt ook dit model standaard geleverd inclusief de unieke garantietermijn van 7 jaar of 150.000 kilometer.

Publicatiedatum: 2018-02-27