Kia Ceed vanaf 4 juli in de showroom

De nieuwe Kia Ceed staat vanaf woensdag 4 juli in de Nederlandse showrooms. De vijfdeurs hatchback is leverbaar vanaf 22.595 euro. De Ceed Sportswagon volgt later dit jaar. Kia bouwt de op-en-top Europese Ceed op het nieuwe K2-platform. De vijfdeurs hatchback is 20 mm breder (1.800 mm) en 23 mm lager dan het uitgaande model (1.447 mm). De wielbasis blijft met 2.650 mm gelijk aan het huidige model en garandeert veel binnenruimte. De overhang aan de voorzijde is verkort met 20 mm naar 880 mm en de overhang achter is verlengd met 20 mm naar 780 mm. Het nieuwe platform resulteert in meer gebruiksgemak. Zo meet de bagageruimte nu 395 liter (was 380 liter) en biedt de nieuwe Ceed meer schouderruimte.

Het aanbod start met de ComfortLine. Die uitvoering is uitgerust met onder meer airconditioning, Bluetooth smartphone-integratie, cruise control, een lichtsensor, elektrische ruitbediening vóór én achter en veel actieve veiligheid waaronder High Beam Assist, Driver Attention Warning, Lane Keeping Assist en Forward Collision Warning met Forward Collision-Avoidance Assist (AEBcity). Vanaf het uitrustingsniveau DynamicLine (+ € 2.000,-) behoort een infotainment- en navigatiesysteem met een 8" touchscreen en digitale radio (DAB+) tot de standaarduitrusting. Dit systeem is geschikt voor Apple CarPlay en Android Auto. Ook zijn bij deze versie parkeersensoren achter, 16 inch lichtmetalen velgen, automatische airconditioning en een handige achteruitrijcamera standaard.

De uitvoering DynamicPlusLine (+ € 1.500,-) biedt standaard een aantal comfortabele extra's zoals een smart key met start-stop knop, verwarmbare voorstoelen en een verwarmbaar stuurwiel. In combinatie met de DCT7 automaat (+ € 2.000,-) krijgt de koper ook enkele systemen die autonoom rijden Level 2 mogelijk maken, zoals Adaptive Cruise Control en Lane Following Assist (LFA). Lane Following Assist is een systeem dat na inschakeling zelf kan sturen, accelereren en remmen van 0-130 km/h.

De topversie ExecutiveLine (+ € 3.500,- + € 4.000,- Sportswagon) gaat met rijassistentiesystemen nog een stap verder dankzij Blind Spot Collision Warning en Rear Cross-Traffic Collision Warning. Comfortabele extra's in deze uitvoering zijn onder meer LED-koplampen, lederen bekleding inclusief een verwarmbare achterbank, elektrische stoelverstelling van de bestuurdersstoel met geheugen en stoelventilatie voorin. Tevens beschikt deze meest luxe uitvoering over 17 inch lichtmetalen velgen, een groot schuif-/kanteldak, een JBL Premium soundsysteem en een draadloze oplaadmogelijkheid voor de nieuwste smartphones.

Nieuw in het motorenaanbod van de Kia Ceed zijn een 1.4 Turbo benzine motor van 103 kW (140 pk) en een 1.6 CRDI diesel van 85 kW (115 pk). Beide zijn optioneel leverbaar met de DCT7 automaat met dubbele koppeling. De nieuwe motoren voldoen aan de strengste normen op het gebied van verbruik en emissie. De nieuwe 1.6 CRDI bereikt een optimaal verbruik en dito uitstoot dankzij nieuwe directe brandstofinspuiting en Selective Catalytic Reduction (SCR). Daarnaast is de nieuwe Kia Ceed leverbaar met de al bekende 1.0 Turbo benzinemotor van 88 kW (120 pk), die eveneens uitblinkt door zijn energieke en zuinige karakter.

De bredere 'tiger-nose' grille en de strakke, rechte vormen geven de nieuwe Kia Ceed een sterk eigen gezicht. Het nieuwe model heeft standaard 'ice cube' achtige LED-dagrijverlichtingunits, als knipoog naar de extra sportieve GT- en GT-Line-versies van de uitgaande generatie. En profil maken scherpe, rechte lijnen de motorkap van de auto optisch langer, waardoor hij er sportiever en krachtiger uitziet. Aan de achterzijde maakt optionele LED-dagrijverlichting de nieuwe Ceed beter zichtbaar en bovenal direct herkenbaar. Een subtiele achterspoiler en de strakke horizontale lijnen geven de Ceed een extra dynamische aanblik.

Publicatiedatum: 2018-06-22