Kia Carens scoort 5 sterren in Euro NCAP-botsproef

De nieuwe Kia Carens MPV heeft de maximale veiligheidsscore van 5 sterren ontvangen tijdens botsproeven uitgevoerd door Euro NCAP, Europa's toonaangevende veiligheidsinstituut. De 7-persoons Kia Carens realiseerde de hoogste scores op het gebied van de bescherming van volwassen inzittenden (94%), de bescherming van kinderen (76%), veiligheidsvoorzieningen (81%) en de bescherming van voetgangers (64%).

De testers van Euro NCAP verleenden de Carens een maximum score op het gebied van bescherming bij botsingen van opzij, de bescherming van kleine kinderen tot 18 maanden, whiplashbescherming voor de voorpassagiers en bescherming van de benen van voetgangers. De veiligheidsorganisatie waardeerde het ook dat de nieuwe Carens is uitgerust met een controle voor het omdoen van de veiligheidsgordels op alle 7 stoelen, en dat de auto naast cruise control, over een snelheidsbegrenzer beschikt. Ook belangrijk was het feit dat alle gangbare kinderstoeltjes op de goede manier in de auto geïnstalleerd kunnen worden.

Tot de standaard veiligheidsvoorzieningen in de nieuwe Carens behoren zes airbags (voor, zijkant voor en gordijnairbag), controle van het gebruik van de veiligheidsgordels (voorste, middelste, achterste zitrij), ESC (Electronic Stability Control), HAC (Hill Assist Control) en ESS (Emergency Stop Signal) dat de remlichten laat knipperen om andere automobilisten te waarschuwen wanneer er een noodstop moet worden gemaakt.

De nieuwe Carens is het volgende Kia-model na zes andere Kia-modellen (cee'd, Rio, Venga, Soul, Sportage en Sorento) dat vijf sterren scoort bij de Euro NCAP botsproeven.

Publicatiedatum: 2013-09-25