Kia geeft specificaties Sportage PHEV vrij

Kia geeft alle details vrij van de Sportage Plug-in Hybrid. De geheel nieuwe stekkerhybride is ontwikkeld op basis van een architectuur die diverse innovaties en technologieën op het gebied van elektrificatie omvat. Hij levert zijn prestaties tegen een theoretisch gecombineerd brandstofverbruik van 1,1 I/100 km. Het emissievrije theoretische rijbereik bedraagt maximaal 70 kilometer (WLTP).

Net als de eerder gelanceerde uitvoeringen van de geheel nieuwe Sportage, is ook de Plug-in Hybrid specifiek voor de Europese markt ontwikkeld. De Sportage Plug-in Hybrid heeft een wielbasis van 2.680 mm, een breedte van 1.865 mm, een lengte van 4.515 mm en een hoogte van 1.650 mm.

De nieuwste stekker-SUV van Kia beschikt over een 1.6 T-GDI-benzinemotor in combinatie met een 66,9 kW permanente magneettractie-elektromotor en een 13,8 kWh lithium-ion-polymeerbatterijpakket. De aandrijflijn, die is gekoppeld aan een automatische zesversnellingbak, heeft een gecombineerd systeemvermogen van 265 pk en een maximumkoppel van 350 Nm. Deze krachtige Sportage accelereert van 0-100 km/u in 8,2 seconden en heeft een topsnelheid van 191 km/u.

De viercilinder benzinemotor van de Sportage Plug-in Hybrid is ontwikkeld om onder alle omstandigheden een optimaal brandstofverbruik en zo laag mogelijke emissies te garanderen. De engineers van Kia hebben zich met name gericht op een nieuw en geoptimaliseerd verbrandingsproces, intelligente koeltechnologieën en belangrijke maatregelen ter vermindering van de wrijving, waaronder een geïntegreerd thermisch beheersysteem en het gebruik van een wrijvingsarm kogellager. Het resultaat: een gemiddelde theoretische uitstoot van 26 g/km CO2.

Andere belangrijke onderdelen van de aandrijflijn van de Sportage Plug-in Hybrid zijn de efficiënte Hybrid Starter Generator (HSG)-module en de Hybrid Power Control Unit (HPCU), die beide de efficiency en prestaties verbeteren en rijgeluiden verlagen. Het boordladersysteem (OBC) heeft een nominaal vermogen van 7,2 kW en een laag verbruik van 169 Wh/km.

De hoogspanningsaccu is centraal tussen de twee assen onder de carrosserie van de SUV geplaatst, wat zorgt voor een uitgebalanceerde gewichtsverdeling en een grote en veelzijdige binnenruimte. Passagiers op de tweede zitrij profiteren van 955 mm beenruimte en 998 mm hoofdruimte, terwijl de bagagecapaciteit een riante 540 liter (VDA) is met de achterbank op zijn plaats, en liefst 1.715 liter met neergeklapte achterbank.

Net als andere Sportage-uitvoeringen, biedt ook de Plug-in Hybrid een modern interieur met kenmerkende materialen en luxe voorzieningen. Het pronkstuk in het binnenste van de Sportage is het dashboard dat is voorzien van een groot, gebogen display dat bestaat uit twee schermen van 12,3 inch. Het infotainmentsysteem is over-the-air te updaten en gebruikers kunnen op afstand verbinding maken met hun Sportage via Kia Connect, een smartphone-app. De interactieve, gebruiksvriendelijke technologie geeft ook toegang tot belangrijke functies zoals de Kia Live Services, online navigatie, online spraakherkenning en agenda-integratie via smartphones.

De Kia Sportage Plug-in Hybrid is leverbaar vanaf € 42.595,- en is te bestellen in vier uitvoeringen, die variëren van de DynamicLine tot de GT-PlusLine.

Publicatiedatum: 2022-02-17