Kia toont nieuwe Soul en volgende-generatie hybride in Geneve

De compleet nieuwe Kia Soul EV beleeft begin maart 2014 zijn Europese debuut tijdens de 84ste 'Salon International de l'Automobile' in Genève. Deze primeur wordt op de stand vergezeld door de vernieuwde Kia Optima Hybrid en Sportage. Tot slot is de de GT4 Stinger conceptauto, die eerder dit jaar op de Detroit Auto Show zijn wereldprimeur kreeg, in Geneve te zien.

De compleet nieuwe Soul EV wordt het eerste wereldwijd verkochte elektrische model van Kia. De productie gaat in de tweede helft van 2014 van start. De Soul EV is een voorwielaangedreven elektrische auto met een sterk 27 kWh lithium-ion polymeer batterijpakket en een toonaangevende 200 Wh/kg energiedichtheid voor de batterij. Het vermogen wordt geleverd door een 81,4 kW sterke elektromotor die borg staat voor 285 Nm aan koppel.

Om het verbruik en de actieradius (200 km) van de Soul EV te maximaliseren is de auto voorzien van een aantal energiebesparende technologieën dat de belasting op de batterij beperkt en het rijbereik vergroot. Daartoe behoren nieuwe, geavanceerde verwarmings-, ventilatie- en airconditioningtechnologieën, waaronder 's werelds allereerste individuele 'driver-only' ventilatiesysteem. Daarnaast is er een regeneratief remsysteem met vier standen en een verwarmingssysteem voor de batterij.

Net als alle andere Kia-modellen krijgt ook de Soul EV voor maximale gemoedsrust Kia's unieke garantie van 7 jaar of 150.000 kilometer.

De Kia Optima Hybrid facelift debuteert eveneens in Europa en heeft een aantal wijzigingen ondergaan. De Optima Hybrid heeft nieuwe voor- en achterbumpers gekregen, evenals nieuwe LED-mistlampen vóór en een aangepast ontwerp voor Kia's bekende tiger nose grille. Verder heeft de Optima nieuwe dorpels en een nieuw ontwerp voor de lichtmetalen velgen. Met dit model krijgen kopers tevens de keuze uit twee nieuwe carrosseriekleuren: Smokey Blue en Aluminium Silver.

De vernieuwde Optima Hybrid wordt tevens uitgerust met een keur aan nieuwe voorzieningen, waaronder Kia's derde generatie regeneratieve remsysteem met een verbeterd remgevoel en een betere respons. Ook is er een nieuwe touchscreenbediening die is voorbehouden aan het hybridesysteem. De CO2 uitstoot van de Optima Hybrid is gedaald naar 117 g/km, waardoor de zakelijke rijder 20% bijtelling betaalt.

Naar verwachting zal de vernieuwde Optima Hybrid in juli zijn weg naar de Nederlandse Kia-dealers vinden.

Kia's GT4 Stinger Concept werd eerder dit jaar op de North American International Auto Show onthuld en beleeft in Genève zijn Europese debuut. De GT4 Stinger, die werd ontworpen door Kia's designteam in Californië, stuwt Kia in een nieuwe stijlrichting. De 2+2 sportwagen wordt aangedreven door een 232 kW sterke, direct ingespoten 2.0-liter viercilinder turbo benzinemotor (T-GDi).

Naast nieuwe lage-emissiemodellen die gereed zijn voor productie, presenteert Kia tevens een nieuwe hybridetechnologie, ontwikkeld door het Europese R&D-centrum van Kia voor gebruik in toekomstige modellen.

Het toekomstige hybridesysteem bestaat uit een 48V lood-koolstof batterij die is verbonden met een kleine elektromotor, een combinatie die het motorvermogen vergroot. De batterij levert tevens energie aan een elektrische supercharger, die het koppel en vermogen bij lage motortoerentallen doet toenemen. Onder de juiste omstandigheden is de hybride aandrijflijn in staat een auto bij lage snelheden en op cruise snelheid puur elektrisch voort te stuwen, terwijl de batterij bij het afremmen wordt opgeladen. Wanneer de auto stilstaat, fungeert de technologie tevens als stop-startsysteem. Deze technologie biedt ingenieurs van Kia bovendien de mogelijkheid om het formaat (en gewicht) van de bestaande 12V accu te beperken.

Als reactie op feedback van klanten, maakt ook de vernieuwde Kia Sportage zijn opwachting in Genève. Deze Sportage is verfijnder dan zijn voorganger, dankzij diverse aanpassingen die zijn ontwikkeld om geluiden en vibraties te minimaliseren. Geluiddicht glas voor de voorruit helpt windgeruis terug te dringen, terwijl verbeteringen aan subframebussen en nieuwe bevestigingen voor de versnellingsbak de Sportage stiller maken. Ook is het stuurgedrag van de nieuwe Sportage verder verbeterd.

Tevens kreeg de Sportage een aantal nieuwe voorzieningen, waaronder een nieuw premium sound systeem, LED-achterlichten en een nieuw 4,2 inch TFT LCD supervision instrumentarium. De verbeterde Sportage wordt geproduceerd in Žilina, Slowakije en staat vanaf maart bij de Nederlandse Kia-dealers.

Publicatiedatum: 2014-02-14