Vernieuwde Kia Optima Hybrid nu bij de dealer

Na de introductie op de Autosalon van Genève eerder dit jaar, staat de Kia Optima Hybrid nu bij de Nederlandse Kia-dealers. De gestroomlijnde sedan heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts Cd 0,26.

Het exterieur van de vernieuwde Optima Hybrid heeft nieuw ontworpen voor- en achterbumpers, nieuwe koplampen en achterlichten evenals nieuwe LED-mistlampen vóór en een vernieuwd design voor Kia's bekende 'tiger nose' grille. En profil is de auto eveneens gemoderniseerd met nieuwe dorpels, spatbordlijsten en nieuwe vijfspaaks lichtmetalen wielen. Achter is het kofferdeksel voorzien van een geïntegreerde spoiler, heeft de bumper een zwarte onderrand gekregen en is het uitlaateindstuk nu niet langer zichtbaar.

De Optima Hybrid is voorzien van een nieuw 8 inch touchscreen voor het navigatiesysteem, verbeterde iPod-connectiviteit en een Eco display dat de status van de hybride aandrijving weergeeft. Ook biedt de vernieuwde Optima Hybrid verwarmde en geventileerde voorstoelen en een elektrische handrem. Uiteraard zijn de luxe zaken die al op de Optima leverbaar waren, zoals een  Infinity geluidssysteem, een verwarmbare achterbank en een groot panoramadak, behouden gebleven.

Kia's derde-generatie regeneratieve remsysteem maakt deel uit van de vernieuwde Optima Hybrid. Het nieuwe systeem is 1,2 kg lichter en reageert sneller in combinatie met een nieuwe iBAU (Integrated Brake Actuation Unit) dat er voor zorgt dat het ABS sneller wordt geactiveerd en de remafstand wordt verkort. Bovendien heeft de bestuurder nu een verbeterde respons via het rempedaal.

De 2.0-liter benzinekrachtbron en de 35 kW elektromotor hebben een gecombineerd vermogen van 131 kW (177 pk) bij 5.500 tpm en 319 Nm aan trekkracht tussen 1.000 en 2.000 tpm. De sedan staat borg voor een uitgekiende mix van prestaties (0-100 km/u in 9,4 sec., topsnelheid 190 km/u), brandstofverbruik (5,0 l/100 km) en lage CO2-emissie (nu 117 g/km), goed voor 20% bijtelling voor de zakelijke rijder.

De vernieuwde Kia Optima Hybrid is leverbaar vanaf € 29.495,- Leasen kan vanaf € 499,- per maand met een netto bijtelling vanaf € 210,-. De vernieuwde Optima staat nu bij de Nederlandse Kia-dealer.

Publicatiedatum: 2014-08-15